Опште одлике музике прве половине 20. века
Почетком 20.
века у музичкој уметности појављују се многи нови потпуно различити
правци.
Експресионизам је настао
почетком 20. века. Реч експресионизам потиче од речи експресија, што
значи израз. Тај правац у музици представља одступање од свих хармонских, мелодијских, ритмичких и формалних правила која су
установљена у претходним епохама.
Серијална музика настала је у Француској у 20. веку. Дела тог правца састоје се
из серија, а то су низови тонова којима композитори
одређују висину, трајање, динамику и
начин извођења. Серије се могу изводити увек у истом редоследу и трајању тонова, али и у неком другом, што зависи од самог
композитора.
Електронска музика настала је захваљујући развоју електронике и информатике,
које су композиторима омогућиле истраживање нових
извора звука. Ти звукови не зависе од
могућности извођача, већ од умећа композитора који користи електричне
уређаје. Електроника се најпре употребљавала у
класичној музици, а потом се проширила
и на друге врсте, као што су рок, џез, поп итд.
Минимализам је правац
који у музици не означава трајање дела, већ се односи на неприметне промене појединих музичких сегмената, као што су
мелодија, ритам, динамика, тонска боја и
други, током композиције. Минималистичка музика лако се препознаје по готово хипнотичком понављању кратких мелодијских или
ритмичких узорака. Тај стил настао је под утицајем афричке и
далекоисточне музике. Почетком
20. века јавља се и неокласицизам
као одговор на нове тенденције у музици. То је правац у коме су се композитори окретали класичним
вредностима музичке прошлости. Тај термин
представља и назив за стил који у себи обједињује необарокна, неоромантична и неоренесансна дела.
Игор Стравински (1882–1971)
један је од најзначајнијих композитора
20. века. Као стваралац био је веома модеран за своје доба. Опробао се у готово свим стиловима и правцима прошлог столећа. Врхунске домете
достигао је у балетима Жар-птица,
Петрушка, Посвећење пролећа, који су премијерно изведени у Паризу. Та дела настала су
у периоду у којем је
Стравински стварао инспирисан руским фолклором. Из његовог другог, неокласичног
стваралачког раздобља издвајају се
композиције у којима евоцира историјску прошлост и музику својих претходника. То су
опера-ораторијум Краљ Едип (Oedipus Rex), опера Живот
развратника, балети Пулчинела, Вилин пољубац и Аполон,
вођа муза и сценско дело Прича о војнику. Пред крај живота бавио се
и серијалном техником. У бројна камерна, концертантна и клавирска дела увео је и
елементе џез музике.
У част композитора Игора
Стравинског у Паризу је 1983. године
направљена фонтана која носи његово име.
То
је рад два скулптора, Жана Тинглија и Ники де Сан Фал. Фонтана је украшена са шеснаест фигура које се крећу кроз воду, а визуелно
представљају најзначајнија дела
Стравинског.
Игор Стравински: Жар-птица
Балетом Жар-птица, који је изведен 1910. године, Стравински је скренуо пажњу на своју уметност и
од тада се његова дела стално
изводе на концертним подијумима широм света. Либрето је базиран на руској народној причи о
магичној жар-птици која доноси
срећу, али и несрећу ономе ко је ухвати.
Игор Стравински: балет Петрушка
Балет Петрушка Стравински је компоновао током 1910. и 1911. Тада је
имао 28 година, а то дело представљало је велики корак напред у његовој
каријери. Конципиран је у четири слике и бави
се животом трију лутака – Петрушке, Балерине и Арапина – које на једном сајму
оживљавају. У балет Петрушка Стравински је унео богату оркестрацију
којом дочарава шаренило и вреву сајма. Музика је живописна, често бурлескна,
пуна покрета и играчких ритмова.
Занимљиво
Петрушка
је лутка која се ставља на руку и покреће прстима. Веома је популарна у руском
луткарском позоришту.
Сергеј Прокофјев (1891–1953),
уз Игора Стравинског, један je од најзначајнијих руских композитора 20. века.
Стваралаштво тог аутора заснива се на традицији руског романтизма,
али стилски припада и експресионизму и неокласицизму. Посебно се издвајају
његова дела Скитска свита за оркестар и Сарказми за клавир.
Прокофјев је значајан и као представник
неокласицизма, а најаутентичнији пример тог стила у његовом стваралаштву
представља Класична симфонија, коју је писао по узору на Јозефа Хајдна.
Највише композиција написао
је у класичним формама сонате или концерта. Компоновао је и велики број
оркестарских дела, међу којима и седам симфонија. Писао је музику за филмове.
Посебно се издвајају балети Ромео и Јулија и Пепељуга и опера Заљубљен
у три наранџе.
Сергеј
Прокофјев: Ромео и Јулија, балет
Балет Ромео и Јулија представља врхунац стваралаштва Прокофјева.
Инспирисан истоименом трагедијом Вилијема Шекспира, композитор је на специфичан
начин осликао различите ликове. Пажљивим одабиром инструмената (на пример, за
Јулију флаута, за рат Монтекија и Капулетија тромбони) и маштовито реализованим
темама, успео је да дочара
карактере ликова те љубавне приче и ситуације у којима су се они нашли.
Композитор је од балетске музике направио и три свите за оркестар, као и свиту за
клавир. И у тим верзијама музика Прокофјева често се изводи на концертним
подијумима.
Дмитриј Шостакович (1906–1975) највећи је симфоничар 20. века.
Његово стваралаштво стилски припада и експресионизму и неокласицизму. Написао
је петнаест симфонија, од којих
су најзначајније Прва, Пета, Седма, позната под називом „Лењинградска”,
и Осма симфонија. Компоновао је концерте за клавир и виолину, гудачке
квартете и камерну музику.
Посебно се издвајају његова дела за клавир, балети Златно доба и Бистри
поток, као и опере Нос и Леди Магбет Мценског округа, позната
под именом Катарина Измајлова.
Дмитриј Шостакович: Други
валцер
Други валцер познати је назив одломка из Џез свите бр. 2, коју је
Шостакович 1938. компоновао за Државни џез оркестар Виктора Кнушевицког, а исте
године премијерно су имали прилике да га чују и слушаоци Радио Москве.
То дело данас је веома популарно. Можеш га чути у различитим аранжманима, али и
као музичку тему у неколико филмова.
Други валцер не свира се
само на концертним подијумима већ се често користи и као музика за игру.
Арам Хачатурјан (1903–1978),
совјетско-јерменски
композитора, у чијим
се делима осећа утицај јерменске народне
музике.
У његовом опусу посебно место имају балети
Спартак и Гајане. Најпознатији
став из балета Гајане јесте „Игра
сабљама”.
То је ритуални плес у коме играчи држе
сабље
док играју. Композитор је у тој игри користио мотиве јерменског фолклора. Звук те композиције сигурно ће те подсетити на борбу
сабљама.
Pročitala sam i preslušala lekciju.Najviše mi se sviđa kompozicija Antona Veberna.Nije kao ostale kompozicije već radnja ima neobičan tok.Sviđa mi se prelazak iz visokog tona u niži.
ОдговориИзбришиJelica Bošnjak 8-6
ИзбришиHvala Jelice
ИзбришиPoslusala sam sve i najvise mi se svidela kompozicija Alban Berga, odlicna je
ОдговориИзбришиNera Radenovic 8-6
ОдговориИзбришиVuk Kerkez 8-6
ОдговориИзбришиŽivković Nataša 8-6
ОдговориИзбришиPročitala sam i preslušala lekciju. Najviše mi se dopada kompozicija Arnolda Šenberga ,zato što je mirna melodija.
Sve sam pročitala i preslušala. Najviše mi se dopala kompozicija "Preobražena noć" od Arnolda Šenberga. Dopada mi se njen tok, kako je u nekim trenucima glasna i burna, a u nekim tiha i spora. Takođe mi se jako dopada zvuk i način na koji su sve violine sinhronizovane.
ОдговориИзбришиSofija Sofrenić VIII-6
ИзбришиSve sam procitala i poslusala. Najvise mi se dopala konpozicija Arnolda Senberga jer ima mirnu melodiju ali je takodje u nekim trenucima glasna i burna. Ivana Nikolic
ОдговориИзбришиKatarina Marinković 8/6- poslušala sam sve i pročitala lekciju, najviše mi se dopao prvi primer.
ОдговориИзбришиSve sam preslusao i procitao najvise mi se dopada kompozicija Arnolda Senberga Vuk Kerkez 8/6
ОдговориИзбришиPročitao sam i poslušao sve. Najviše mi se svidela kompozicija Alban Berga.
ОдговориИзбришиAndrija Grujičić VIII-6
Poslušao sam svaki primer i pročitao lekciju,najviše mi se dopao prvi primer. Opušta i zaspi se lako uz nju. Mateja Tomić VIII-6
ОдговориИзбришиProcitao sam i poslusao sam sve. Najvise mi se svidja Arnold Senberg bas mi se svidja njegov nacin kompozivanja, kako je u jednom trenutku je tiha kompozicija a u jednom trenutku je mnogo osecajna.
ОдговориИзбришиPetar Sibinovic 8-6