Трзалачки инструменти

 


Трзалачки инструменти су подгрупа жичаних инструмената код којих се тон добија трзањем жица. Трзање жица се изводи прстима или малим пластичним троугластим делом, који се зове трзалица.

glow-500x500

Најзначајнији трзалачки инструмент је харфа, најпопуларнији трзалачки инструмент је, сигурно, гитара, а у тој групи се налазе још и мандолина, као и разне врсте тамбура.

(Кликнути на слику за информације о сваком инструменту посебно)

harpp     guitar     mandolin     prim2

Стари инструменти, од којих данашњи трзалачки инструменти воде порекло су и лира, китара и лаута.

lute     lyre     lira





Групи трзалачких инструмената припадају харфа, гитара, тамбура и мандолина. Код њих се звук добија трзањем (окидањем) жице прстом или прстима.

ХАРФА



  

Харфа је најзначајнији трзалачки инструмент. За разлику од других трзалачких инструмената она има између 46 и 48 жица. Неке од њих различито су обојене да би се извођач лакше сналазио у свирању. Свака жица за ноту ДО (C) је црвена, а свака жица за ноту ФА (F) је плава.



Звук на харфи не зависи само од жице коју је извођач окинуо већ и од седам педала које се налазе у дну инструмента и помоћу којих се жица затеже или попушта и на тај начин мења висина тона. Педале извођач покреће ногама.







Харфа је један од најстаријих инструмената?

 Порекло харфе је везано за ловачки лук. У Египту су постојале харфе зване тебуни. Тај инструмент користили су и стари Јевреји и стари Грци, а у Шкотској су на њему свирали народни певачи који су се звали барди. Харфа је своје право место у музици пронашла тек у 19. веку, у доба романтизма. Тада је настао велики број композиција за тај инструмент.

Харфу проналазимо и у Ирској, у којој је вековима негована традиција свирања на том инструменту. Она је данас саставни део ирског грба, а налази се и на споменицима као симбол те земље.

Харфа се користи као солистички инструмент, као део камерних ансамбала и као оркестарски инструмент.

Многе композиције за харфу описују природу: звук кише, шум ветра, ноћ, свитање и друго. Неке од њих својим звуком дочаравају и животиње – њихов ход, лет, зујање, цвркут, шуњање итд. 



ГИТАРА





Гитара може бити и солистички и пратећи инструмент. Као солистички изузетно је покретна, мелодична и технички захтевна, а као пратећи користи се у различитим музичким жанровима. За разлику од гудачких инструмената, гитара има шест жица, а тон се добија њиховим окидањем. Жице се могу окидати јагодицом прстију или ноктима.

У новије време направљена је и електрична гитара. Она нема резонантну кутију какву има обична, тзв. акустична гитара. Код ње се тон, после окидања, добија треперењем, које се претвара у електричне импулсе, а они се преко звучника враћају у тонове. Жице се окидају трзалицом.

Постоји и бас-гитара. Она има четири жице и успешно замењује контрабас. Припада ритам секцији и има пратећу улогу!

Електрична и бас-гитара користе се у различитим жанровима забавне музике.

Претече гитаре у Европи су се појавиле после 10. века. Ти први инструменти били су слични лаути и пореклом су са Истока. Прво су донети у Шпанију, где су веома брзо постали народни инструмент и добили име – гитара.

Данас у Португалији постоји и посебна врста гитаре на којој се свира фадо – традиционална музика те земље.

Нашнајпознатији гитариста је Јован Јовичић. Он је уједно и аутор многих уџбеника за гитару који се копристе у нашој земљи али и у иностранству. 


За крај приче о гитари погледајте видео о томе како се прави гитара. 




ТАМБУРА



Тамбуру данас најчешће виђамо у тамбурашком оркестру. Тај инструмент може да буде различите величине, у зависности од тога да ли свира више или ниже тонове. Звук се добија окидањем жице трзалицом.

Тамбурашки оркестри углавном изводе народну музику, али постоје и бројни аранжмани популарних дела класичне музике.

МАНДОЛИНА



Мандолина је инструмент који данас ретко можемо да видимо на концерту или у медијима. Најчешће се користи у народној музици или у појединим аранжманима забавне музике. Настала је од лауте, инструмента на коме су свирали трубадури и трувери. Звук се добија окидањем жице трзалицом.

Мандолина је карактеристична за италијанску народну музику и њен звук асоцира на Италију.

Мандолина је постала чувена и по књизи Мандолина капетана Корелија, коју је написао Луј де Бернијер. 

ЛАУТА



Лаута је веома стари трзалачки инструмент. Коришћена је током 15, 16. и 17. века као соло инструмент, али и за пратњу. Проналазимо је у делима многих композитора епохе ренесансе, али и великана барока: Георга Фридриха Хендла, Јохана Себастијана Баха и Јозефа Хајдна. Лаута је, такође, и инструмент који су користили народни свирачи.

Лаута је инструмент источњачког порекла. У Европу су је пренели Маври у 13. веку и убрзо је постала веома популарна. Резонантна кутија лауте, крушколиког облика, израђена је од дрвета, најчешће оморике. Издубљен део резонантне кутије, испод жица, прекривен је урезаном шаром у виду руже. Врат је направљен од светлог дрвета с глазуром од ебоновине која штити инструмент. Жице су од овчјих црева и метала и обично груписане по паровима, којих најчешће има пет.

ЦИТРА



Цитра је трзалачки инструмент у облику правоугаоне плитке кутије на којој је по дужини разапето 3045 жица. Жице се трзају прстима и челичном трзалицом причвршћеном за палац. Звук је веома тих, тако да цитра не пружа велике извођачке могућности.

Цитра је код нас највише у употреби била у Војводини, код Мађара, као аустроугарска традиција. Репертоар су чиниле песме, али и инструментална пратња народних игара, валцера, чардаша, кола и других игара. Порекло цитре веома је старо. У наше крајеве вероватно је дошла из Азије, која се сматра прадомовином тог инструмента, који се јавља и на ширем подручју Европе.

БАЛАЛАЈКА



Балалајка је руски народни музички инструмент. Појавила се око 1700. године и заменила инструмент који се звао домра. У почетку је служила за пратњу певања и игре. Балалајка се најчешће препознаје по троугластом облику. Одиграла је важну улогу у музици Источне Европе. Користи се као солитисчки и као оркестарски инструмент.

Најранији подаци указују на то да се балалајка први пут појавила у централној Азији, у верзији са две или шест жица. Корене вуче из 12. века, када је по облику била веома слична лаути. За данашњи изглед и побољшани звук заслужан је руски племић и свирач балалајке Василиј Васиљевич Андрејев, који је живео и радио у другој половини 19. века. Он је с градитељима виолина побољшао облик резонаторске кутије, по коме и данас препознајемо тај инструмент.


Нема коментара:

Постави коментар